fredag 18 januari 2008

Sätergläntans butik öppen

Ända sedan senaste Hemslöjden damp ner i brevlådan har jag varit inne och kikat efter att Sätergläntans butik skulle öppna. Men usch vad besviken jag är. Stickgarnerna säljs kilovis, alltså inget för en hemstickare. Dålig presentation av garnerna, mycket begränsat urval. Inga bilder på stickorna, eller ens en upplysning om vad de är gjorda i för material. Varför bara presentera garnet i form av en liten inscannad provkarta, istället för ett uppstickat prov eller åtminstone en hel härva? Och varför inte presentera stickfasthet, rekommenderade stickor och lämpliga projekt, så att man inte väljer ett stickigt garn till ett babyprojekt, eller ett för mjukt garn till sockor? Det känns inte som att butiken alls riktar sig till hemmastickare. Jag hade hoppats få tag på hårdtvinnade garner till lite mer slitstarka saker, annars känns det som att fokus ofta ligger på att garnerna ska vara så mjuka som möjligt, och så blandar man i plast för att de ska ha lite slitstyrka också, som i de ganska löstvinnade sockgarner som finns att köpa. Men hos sätergläntan hade jag tydligen inget att hämta. För den som vill titta så finns butiken här:
http://saterglantan.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&p=H

1 kommentar:

K sa...

Hej!
Hittade hit via sticka mera.
Vad jag kan se så går det att köpa garn på Sätergläntans webbutik per hg. Priset är angivet i kg, men om man skriver in 0.3 så blir priset samma som för 3 härvor á 1 hg.
Kolla gärna på Wålstedts sida också. Dom säljer också via nätet. (http://www.walstedts.se/).
Lycka till med dina månadssockor :-)