torsdag 10 januari 2008

Några garninköp



Jag trodde att jag hade ett rosa Cameliagarn hemma, men det nystanet måste ha gått åt någon gång utan att jag tänkt på det. Det enda åt det hållet var ett lila-rosa Camelianystan utan banderoll, fast jämfört med det nyinköpta rosa alpackagarnet ser det rätt ljungfärgat ut. Det är lite mer rosa i verkligheten. Så jag hoppas att sillen hittar sitt garn någon annanstans....




Förutom Monkeysockorna jobbar jag lite på min bär-tröja. Alltså en tröja jag ska ha när nästa barn är fött, och jag ska bära i bärsjal. Inspirationen kommer från http://www.mamaponcho.de och från the babywearer (en bit ner på den här sidan: http://www.littleturtleknits.com/pages/adultpatterns.php ). Fast när jag började följa mönstret på the babywearer insåg jag att den skulle bli alldeles tältlik (jag är inte helt nöjd med mönstret...), och att jag faktiskt vill ha ärmar, alltså en tröja. Så jag hittar på lite vartefter jag stickar (och önskar att någon riktigt duktig designer kunde ta sig an att fixa ett mönster för sjalbärande. Om man bär i sjal blir det lite knepigt, för ofta har man ganska mycket tyg i armhålan så att säga, så det går inte att göra armhålet alltför tajt, och då blir det ju inte en så nätt skapelse...). Garnet är ren lycka för fingrarna, ett tvåtrådigt ekologiskt yllegarn från yll och tyll. Och på stickor nummer sju går det fort! Ska nog hinna den färdigt på en månad, hoppas jag. Det är mest bara ärmarna kvar, och några centimetrar till så att tröjan går ner ordentligt över rumpan.



Jag var tvungen att komplettera garnet till mina monkey, och eftersom sonen några gånger sagt att han vill hjälpa mig att sticka så ansåg jag tiden mogen att skaffa honom en egen utrustning. Så på Yll och tyll fick jag hjälp att plocka ihop ett par korta stickor i storlek fyra, en 60 cm rundsticka storlek 5,5, och lite garn som skulle passa bra för nybörjare med små fingrar. Alaska, Paris och Raggi. Jag hade nog tänkt mig något roligare garn, i sprakande färger och så, men de flesta sådana garner var för grova, för ojämna eller för krångliga på andra sätt för att passa en fyraårig nybörjare. När jag skummade igenom högen här hemma insåg jag att lett-lopi nog kunde passa också, så jag ska plocka ihop ännu lite mer sedan, tänkte jag. Påtdockan hade jag redan också, men använder aldrig, så den kan han också få. Ska bara ta och sy en liten kasse att förvara allt i så att han inte blandar ihop det med sina trasselgarner. Så nu ska jag bara bestämma mig för om han ska få det på födelsedagen, eller om jag ska vänta till dess han ber att få sticka, vilket han gör då och då. För det är väl klart att en fyraåring kan lära sig sticka, eller hur ;-)

1 kommentar:

Eva i Halmstad sa...

vilken fin present de blir till en dag när allt annat är så tråkigt.
va glad han kommer att bli.
Ha en go helg på dej,
Eva.