onsdag 26 mars 2008

Marsstickningar










Det stickas mer än vad som syns här i bloggen (bloggande tar så mycket tid från stickande, eller hur det nu var...). Mars månads sockor är jag visserligen inte klar med, men de har varit väldigt roliga att sticka. Jag gillar mönstret, tror att passformen är ok (men jag stickar dem till en kompis som har mindre fötter, så jag vet inte riktigt än), har förälskat mig i garnet (Austermanns step i färg Laub), både för känslan att sticka med det och för färgerna (ja, minus den kräkgula delen av garnet, den rapporten har jag konsekvent klippt bort). Färgerna påminner mig om mammas åttiotalsgarderob från Saffran, det var mycket ljung, mossgrönt och lila i de kläderna. Faktiskt gillar jag mönstret i garnet också (annars gillar jag enfärgade garner bättre än spräckliga eller melerade, åptminstone när de väl är uppstickade), särskilt tillsammans med sockmönstret, jag har kommit på mig själv med att inte gilla undersidan på sockorna lika mycket som mönsterpartierna. Det enda jag hittills inte gillar är hälen, och när jag ska sticka sockorna till mig själv funderar jag på att ha ett kvarts nummer större stickor på själva foten jämfört med skaftet. Det känns som att foten är avsevärt mycket trängre än skaftet.
Mönstret till sockorna blev jag så förtjust i att jag provade om det skulle funka som avslutning på en ärm. Medan jag höll på med provlappen insåg jag att det dels att det inte skulle passa så bra just som ärm, däremot att det höll på att bli en bra mössa. Den passade sonen perfekt. Tyckte mamma. Sonen höll inte med. Garnet, Yll och tylls tvåtrådiga ekoull, var alldeles för "kliigt", och så ville han ha en röd mössa. Det blev en röd mössa, och på beställning ett par tofsar till. Fast den mössan används faktiskt, så just idag kan jag inte fota den, det får bli till helgen.
(Och så undrar jag om det verkligen inte går att flytta bilder och text när man använder Blogger. Det känns som att allt alltid hamnar i fel ordning, och så kan jag inte ändra det i efterhand. Ska det vara så här?)

Inga kommentarer: